in

Toad à ventre giallu

U so nome dà dighjà ciò chì pare : u ropu à panciu giallu hà un ventre giallu brillanti cù spots neri.

Carattirìstichi

Chì sò i rospi à panciu giallu ?

U roppu di panciu giallu sorprende: Da sopra hè grisgiu-marronu, negru, o di culore di argilla, è ci sò verruche nantu à a pelle. Questu hè ben camuffatu in acqua è fangu. Per d 'altra banda, in u latu di u ventre è in a parte sottu di i peri di fronte è di daretu brilla limonu o aranciu-giallu è hè modelatu cù spots blu-grisgiu.

Cum'è tutti l'anfibii, u roppu di u panciu giallu sguassate di tantu in tantu a so pelle. E diverse varianti di culore - ch'ella sia marrone, grisgiu o negru - dipendenu da induve vive i rospi gialli. Allora sò diffirenti da regione à regione. I rospi s'assumiglia à i rospi, almenu quandu si vede da sopra, ma sò ligeramente più chjuchi è i so corpi sò assai più flat.

I rospi gialli sò alti da quattru à cinque centimetri. Pertenenu à i guardiani è anfibii, ma micca rospi o ranocchi. Formanu una famiglia propria, a famiglia di lingua di discu. Hè cusì chjamatu perchè questi animali anu lingue in forma di discu. In cuntrastu à a lingua di ranocchi, a lingua di discu di u ropo ùn si sparghje micca da a so bocca per catturà a preda.

Inoltre, à u cuntrariu di ranocchi è rospi, i masci di u roppu giallu ùn anu micca un saccu vocale. Duranti a staghjoni di l'accoppiamentu, i masci sò chjappi neri nantu à l'avambracci; i cosiddetti calli di rutting si formanu nantu à e dite di mani è pedi. I pupulari sò colpi : sò in forma di cori.

Induve campanu i rospi gialli ?

I rospi gialli campanu in l'Europa cintrali è miridiunali à una altitudine di 200 à 1800 metri. In u sudu si trovanu in Italia è in Francia finu à i Pirinei à a fruntiera spagnola, ùn si trovanu micca in Spagna. E muntagne Weserbergland è Harz in Germania sò i limiti sittintriunali di distribuzione. Più à u nordu è à u livante, u toad di panciu di u focu vicinu à u so locu.

I rospi anu bisognu di piscine pocu profonde è sole per vive. Li piace megliu quandu questi minusculi corpi d'acqua sò vicinu à una furesta. Ma ponu ancu truvà una casa in ghiaia. È ancu una pista di pneumatici piena d'acqua hè abbastanza per sopravvive. Ùn li piace micca stagni cù troppu piante acquatiche. Se un stagnu cresce, i rospi migranu di novu. Perchè i rospi gialli migranu da u corpu di l'acqua à u corpu di l'acqua, sò spessu trà i primi animali à culunizà un novu stagnu. Perchè cusì picculi corpi d'acqua sò diventati sempre più rari quì, ci sò ancu menu è menu rospi gialli.

Chì spezie di rospi gialli ci sò ?

U ropu di u panciu di focu (Bombina bombina) hè strettamente parente. U so spinu hè ancu scuru, ma u so abdomen hà punti brillanti aranciu-rossi à rossi è picculi punti bianchi. In ogni casu, campa più à u livante è à u nordu di u roppu giallu è ùn si trova micca in i stessi lochi. A cuntrariu di u roppu giallu, hà un saccu vocale. L'area di e duie spezie si sovrappone solu da u centru di a Germania à a Romania. I rospi gialli è di panciu di focu ponu ancu accoppià quì è avè una prole inseme.

Quanti anni anu i rospi gialli?

I rospi gialli campanu micca più di ottu anni in natura. A diversità di i rospi, chì sò solu in l'acqua per ripruduce, i rospi campanu quasi solu in stagni è picculi laghi d'aprili à settembre. Sò diurni è di solitu stendu cù e so zampe, l'ochji è u nasu nantu à l'acqua, in u so stagnu illuminatu da u sole. Questu pare abbastanza rilassatu è casuale.

I rospi gialli ùn sò generalmente micca in un corpu d'acqua, ma migranu avanti è avanti trà e diverse stagni. L'animali ghjovani, in particulare, sò veri excursionisti: viaghjanu finu à 3000 metri per truvà un habitat adattatu. L'animali adulti, invece, ùn camminanu à pena più di 60 o 100 metri finu à a fossa d'acqua più vicina. A reazione à u periculu hè tipica di u roppu giallu: hè a pusizione chjamata spaventosa.

U crapu si trova immobile nant'à u so stomacu è curva i so gammi di fronte è di daretu in modu chì a culurita brillanti diventa visibile. Calchì volta si stende ancu nantu à a so spalle è mostra u so ventre giallu è neru. Stu culore hè suppostu per avvistà i nemichi è i mantene fora perchè i rospi secrenu una secrezione velenosa chì irrita e mucosa in casu di periculu.

In l'inguernu, i rospi gialli si nascondenu in terra sottu à petri o radichi. Quì sopravvivenu à a stagione fredda da a fini di sittembri à a fini d'aprili.

Amici è nemichi di u roppu giallu

I tritoni, i serpenti d'erba è e larva di libellula piace à attaccà i figlioli di rospi gialli è manghjanu i caprioli. I pesci anu ancu l'appetite per i toad tadpoles. Dunque, i rospi ponu sopravvive solu in acque senza pesci. Grass snakes è newts sò particularmente periculosi per l'adulti

Cumu si riproducenu i rospi gialli?

A staghjoni di l'accoppiamentu per i rospi gialli hè da a fini d'aprili è u principiu di maghju à a mità di lugliu. Duranti stu tempu, e femine ponenu ova parechje volte. I masci di rospi gialli sò pusati in i so stagni è pruvate d'attirà e femine chì sò pronti à accoppià cù e so chjama. À u listessu tempu, mantenenu à l'altri masci cù e so profezie di a disgrazia è dicenu: Stop, questu hè u mo territoriu.

Quandu l'accoppiamentu, i masci tenenu e femine strettamente. Allora e femine ponnu i so ova in picculi pacchetti tondi. I pacchetti d'ova - ognuna cuntene circa 100 ova - sò pegati à i steli di e piante acquatiche da a femina o affundanu à u fondu di l'acqua.

I capretti sboccanu da elli dopu ottu ghjorni. Sò sorprendentemente grande, misuranu un inch è mezu quandu si sboccanu è crescenu finu à dui inch longu quandu si sviluppanu. Sò di culore grisgiu-marrone è anu spots scuri. In cundizioni favurevuli, ponu sviluppà in picculi rospi in un mesi. Stu rapidu sviluppu hè impurtante perchè i rospi campanu in picculi corpi d'acqua chì ponu secca in l'estiu. Solu quandu i tadpoles sò cresciuti in picculi rospi da allora ponu migrà in terra è cercanu un novu corpu d'acqua cum'è una casa.

Maria Allen

scrittu da santu Maria Allen

Salute, sò Maria ! Aghju curatu di parechje spezie di animali, cumprese i cani, i misgi, i porcellini d'India, i pesci è i dragoni barbuti. Aghju ancu dece animali di u mo propiu attualmente. Aghju scrittu parechji temi in questu spaziu cumpresi cumu-to, articuli informativi, guide di cura, guide di razza, è più.

Lascia un Audiolibro

Avatar

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu. campi nicissarii sò marcati *