in

Paleozoicu: ciò chì duvete sapè

U Paleozoicu hè un periodu in a storia di a terra. Cuminciò circa 540 milioni d'anni fà è finisci circa 250 milioni d'anni prima di u nostru tempu. Hè dunque una sezione di quasi 300 milioni d'anni.

U Paleozoicu hè divisu in parechji periodi:

  • U Cambrianu da 540 à 485 milioni d'anni fà,
  • l'Ordovician da 485 à 443 milioni d'anni fà,
  • u Silurianu da 443 à 420 milioni d'anni fà,
  • u Devonianu da 420 à 359 milioni d'anni fà,
  • u Carboniferu 359 à 300 milioni d'anni fà è
  • u Permianu da 300 à 250 milioni d'anni fà.

I scientisti chjamanu ancu l'Era Paleozoica. A parolla vene da u grecu anticu è pò esse traduttu cum'è "antichi criaturi". L'era Mesozoica, in u quali campavanu i dinosauri, seguita u Paleozoicu. U nostru tempu attuale hè chjamatu geologicamente l'Era Cenozoica.

Cumu cambiò i cuntinenti ?

U mondu pareva assai diversu allora ch'è oghje. À l'iniziu di u Paleozoicu, a terra era cuperta in u sudu di una massa tamanta: Gondwana. A maiò parte di stu cuntinente era cupertu da u ghjacciu. I so peddi più sittintriunali, però, ghjunghjenu finu à l'equatori. Ci era ancu trè cuntinenti più chjuchi in i tròpichi, ghjustu à u sudu di l'equatori. Induve hè l'Europa oghje, ci era tandu un oceanu. In u cursu di milioni d'anni, i cuntinenti si sò spustati più à u nordu.

Circa 400 milioni d'anni fà, l'arrangementu di i cuntinenti hà cambiatu significativamente. Dui di i cuntinenti più chjuchi si scontranu. U cuntinente di Laurussia hè statu furmatu. Quandu sti dui massi di terra si sò scontrati, si furmavanu muntagne, alcune di e quali esistenu ancu oghje. Questi includenu, per esempiu, l'Appalachi, una catena montuosa bassa in i Stati Uniti è u Canada. Più tardi, l'altru grande cuntinente Gondwana si trasfirìu più à u nordu è scontru cù a Laurussia. Hè cusì chì u grande cuntinente di Pangea hè statu furmatu. Pangea era un cusì chjamatu supercontinente perchè era u solu cuntinente à l'epica.

Cumu l'esseri viventi hà evolutu in u Paleozoicu ?

À l'iniziu di u Paleozoicu era u Cambrianu. À quellu tempu, l'animali anu campatu solu solu in l'acqua. Era principalmente spugna, coralli, lumache è cefalopodi. Ci era digià i primi animali chì avianu un scheletru o cunchiglia dura. A flora era principalmente limitata à l'alga. A superficia di a terra era nuda è senza pianta.

In u periodu dopu, l'Ordovician, i primi animali di terra, è e piante apparsu vicinu à a riva. Il s'agissait surtout d'anfibies, c'est-à-dire d'animaux qui vivaient en partie dans l'eau et en partie sur terre. Ci era ancu i primi animali cù l'ochji. In particulare in l'animali è e piante Devoniani si sparghje sempre più nantu à a terra, in particulare insetti. Ma assai novi spezie sò ancu emersi in u mare. Questi includenu, per esempiu, l'antenati di i squali d'oghje.

I primi rettili apparsu in terra in u periodu Carboniferu. L'animali pusonu i so ova nantu à a terra. Ci era grossi insetti cum'è a libellula giganti. Una gran parte di a superficia di a terra era digià coperta da furesta. In u periodu Permian, a maiò parte di l'animali aquatichi di quellu tempu si sò estinti. In terra, però, a vita cuntinuava à sviluppà. I rettili cuminciaru à sparte in erbivori è carnivori. Trà i pianti, ci eranu i primi coniferi.

À a fine di u Permianu, 250 milioni d'anni fà, ci era un cambiamentu climaticu severu. Hè stata causata da enormi eruzioni vulcaniche in l'attuale Siberia. U risultatu hè stata a più grande extinzione di massa in a storia naturale finu à a data. U doppiu di spezie sparì quant'è quandu i dinosauri si sò estinti 65 milioni d'anni fà.

Maria Allen

scrittu da santu Maria Allen

Salute, sò Maria ! Aghju curatu di parechje spezie di animali, cumprese i cani, i misgi, i porcellini d'India, i pesci è i dragoni barbuti. Aghju ancu dece animali di u mo propiu attualmente. Aghju scrittu parechji temi in questu spaziu cumpresi cumu-to, articuli informativi, guide di cura, guide di razza, è più.

Lascia un Audiolibro

Avatar

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu. campi nicissarii sò marcati *