in

Moles: Ciò chì duvete sapè

Moles sò una famiglia di mammiferi. Solu a mole europea campa in Europa. Ci sò altre spezie in l'Asia è l'America di u Nordu. Sò circa 6 à 22 centimetri d'altitudine è anu una pelliccia vellutata. Moles campanu sottu terra a maiò parte di u tempu. Per quessa, anu solu bisognu di ochji chjuchi è ùn ponu micca vede. I so pedi di fronte s'assumiglia à pale. Li usanu per scavà tunnel sottu à a terra è spinghje a terra fora.

Moles sò assai raramenti vistu. Di solitu, si vede solu i molehills nantu à i prati. Ma pudete esse sbagliatu in questu. Ci sò ancu certi tipi di topi chì lascianu monti assai simili, cum'è u vole d'acqua.

U terminu "mole" ùn hà nunda di fà cù a bocca di l'animali: vene da a vechja parola "gauze" per un tipu di terra. Mole pò dunque esse traduttu cum'è "lanciatore di terra". In Europa, sò strettamente prutetti.

Cumu campanu i moles ?

I moles si alimentanu di i vermi di terra è di l'anellidi, d'insetti è di e so larve, è à volte di picculi vertebrati. Pudete seguità cù u vostru nasu di troncu. A volte manghjanu ancu e piante, in particulare e so radiche.

Moles sò sulitariu, perchè ùn campanu micca in gruppi. U ghjornu è a notte significanu pocu per elli postu chì quasi sempre campanu sottu terra in u bughju in ogni modu. Dormenu un pocu è poi si sveglianu per uni pochi d'ore. Duranti u nostru ghjornu è a notte, i moles sò svegliati trè volte è dorme trè volte.

Moles ùn hibernate. L'animali chì campanu in e regioni più fresche si ritiranu à i strati più profondi di a terra durante l'inguernu o s'appronta di l'alimentariu. A mole europea, per esempiu, accumpagna i vermi di terra in e so tane. Fendu cusì, morde a parte frontale di i so corpi per ch'elli ùn ponu scappà, ma stà vivi.

I moles anu nemichi: l'acelli s'appoghjanu da elli appena venenu à a superficia, in particulare i civette, i buzzards cumuni, i corvidi è i cicogne bianche. Ma volpi, martore, cinghiali, cani domestici è i misgi domestici piacenu ancu manghjà una mole. In ogni casu, assai moles morse ancu prematuremente per via di inundazioni o perchè a terra hè congelata troppu longu è hè troppu prufonda.

Cumu si riproducenu i moles?

I masci è e femine si ncontranu solu quandu volenu avè un ghjovanu. Di solitu succede solu una volta à l'annu è soprattuttu in a primavera. U masciu cerca una femina in a so tana per accumpagnà cun ella. Immediatamente dopu u masciu sparisce di novu.

U periodu di gestazione, vale à dì u gravidenza, dura circa quattru settimani. Di solitu, da trè à sette cuccioli sò nati. Sò nudi, cechi, è stà in u nidu. A mamma li furnisce u so latte per circa quattru à sei simani. Allora i ghjovani animali cumincianu à circà l'alimentariu.

I ghjovani sò sessualmente maturi a prossima primavera. Allora si ponu multiplicà. Di solitu campanu solu circa trè anni perchè i nemici li manghjanu o perchè ùn sopravvive micca à un invernu o à una inundazione.

Maria Allen

scrittu da santu Maria Allen

Salute, sò Maria ! Aghju curatu di parechje spezie di animali, cumprese i cani, i misgi, i porcellini d'India, i pesci è i dragoni barbuti. Aghju ancu dece animali di u mo propiu attualmente. Aghju scrittu parechji temi in questu spaziu cumpresi cumu-to, articuli informativi, guide di cura, guide di razza, è più.

Lascia un Audiolibro

Avatar

U vostru indirizzu email ùn seranu micca publicatu. campi nicissarii sò marcati *